Ring +45 28 49 52 05 info@flowfitmallorca.com

Hvordan bruger jeg mine penge bedst i triatlon sporten?

 

Når det kommer til triatlon, så kan der være rigtig mange ting, som man føler eller hører man skal bruge penge på. I denne artikel prøver vi at skære igennem larmen af forskellige råd fra nær og fjern. Der kan være mange forskellige grunde til at dyrke triatlon, men denne artikel tager udgangspunkt i at der, hos triatleten er et grundlæggende ønske om at blive en bedre triatlet.

Med mindre du lige er begyndt, så har du med garanti det helt grundlæggende udstyr der skal til for at dyrke triatlon. Der kan nævnes:

  • Svømmebriller, svømmeshorts, evt. en våddragt
  • En cykel evt. en racercykel eller triatloncykel
  • Et par løbesko
  • Cykel- og løbetøj

 

Nu kommer larmen, for hvad er nu det vigtigste at bruge penge på?

Typiske områder der kan bruges penge på er:

  • Træningsfeedback / undervisning i de enkelte discipliner
  • Udstyr
  • Træningsvejledning / planlægning
  • Træningslejre evt. i udlandet med optimale træningsbetingelser
  • Bikefitting
  • Fysiologiske test

 

Træningsfeedback / undervisning i de enkelte discipliner

Den mest grundlæggende faktor for udvikling er at få træningsfeedback / undervisning.

Det gode valg:
Tilmelding i en triatlonklub koster omkring 1.000 kr pr. år, og giver typisk adgang svømmetræning i bassin, cykeltræning og løbetræning. Mange klubber har desuden en træner på som underviser den enkelte.
Udfordring: de planlagte træningstidspunkter passer ikke alle.

Find en liste over klubber her:

Triathlonklubber

Den effektive:
Hyre en privat underviser, hvor du selv er med at planlægge tidspunkter. Der er fuld fokus på dig – hele tiden. Det er her du udvikler dig bedst.
Udfordring: kan være dyrt. Alternativt kan det gøres i en periode for at sætte turbo på at forbedre en vis disciplin.

Udsnit af nogle kendte undervisere til de enkelte discipliner:

Svømmetræner:

  • Morten Marstrand (København)
  • Bo Jacobsen (Esbjerg og København)
  • Nicolaj Poulsen (Fyn) – svømmetræner i Flow Fit Mallorca
  • Michael Hinge (Herning)

 

Cykeltræner:

  • Thomas Bundgaard, Velofit (Jylland)
  • Bo Kamstrup, Mensch Maschine (Sjælland) – afholder cykeltræningslejre hos Flow Fit Mallorca

 

Løbetræner:

  • Ole Stougaard, STRONG4LIFE (Fyn) – overordnet træner i Flow Fit Mallorca
  • Jonathan Small (Århus)
  • Claus Hechmann, Hechmann running (København)
  • Christian Madsen, Fullperformance (København)

 

Det billige alternativ:
Søg råd på nettet, træningsøvelser på youtube.
Udfordring: Du får ingen feedback og træner i blinde. Det er sjældent at din forestilling om hvordan du svømmer, cykler og løber stemmer overens med virkeligheden.

 

Træningsvejledning / planlægning

Den oplagte:
Du træner i en triatlonklub og følger træningen i klubben og den fælles plan for sæsonen.

Den effektive:
I nogle tilfælde kan det være gavnligt at have en kyndig person som planlægger din træning eller blot én du sparrer med løbende omkring din træning. Det kan være i tilfælde af, at du vil have det optimale ud af din træning frem mod dit mål for sæsonen, det kan være fordi at du døjer med at rende ind i skader som hindrer din træning eller blot fordi du gerne vil være klogere på din træning.

Et udsnit af kendte coaches:

  • Michael Krüger, Krüger Coaching (Sjælland)
  • Ole Stougaard, STRONG4LIFE (Fyn) – overordnet træner i Flow Fit Mallorca
  • Søren Binderup, SwimBikeRun (København)
  • Aksel Nielsen, Tritræneren (Aalborg)
  • Thomas Mortensen, Teammortensen.com (Nordjylland)
  • Leif Lundstrøm, Tribikeruncoach (Vestjylland) – overordnet træner i Flow Fit Mallorca
  • Frank Jacobsen, Next Level Camp (København)
  • Gregers Rye Christensen, CREDO endurance, (Nordjylland)
  • Martin Jensen, JensenTri (Aalborg)
  • Phil Mansfield, MSI (Østjylland)
  • Keld Thomsen, Team Kona Spirit (Silkeborg)

 

Den billige:
Søg råd på nettet eller køb en bog om træningsplanlægning, øvelser mm.

Af danske bøger kan nævnes:
“TRI – Den Ultimative Træningsbog” af Torbjørn Sindballe
Den for nyligt udkomne bog “Tritræning for Kvinder” af Michelle Vesterby

 

Udstyr til triatlon

Alt udstyr kan være med til at motivere dig til træningen og gøre træningen mere sjovt, men der kan også være andre grunde til at købe udstyr. Udstyr kan være med at øge træningskvaliteten, være skadesforebyggende og noget udstyr kan gøre dig direkte hurtigere.

Typiske brugte produkter til optimering af træningskvaliteten:

  • Puls / GPS-ur.
    Mange af jer bruger allerede dette og det især gavnligt, hvis man vil træne med de helt rigtige intensiteter i løb. Polar og Garmin er kendte mærker indenfor ure til træningsbrug og koster typisk i omegn af 1.000-3.500 kr
  • Wattmåler til cyklen.
    Watt er en mere effektiv og præcis metode at måle sin performance på cyklen og det kan være et særdeles effektivt træningsredskab. Wattmåler koster typisk i omegn af 5.000-15.000 kr.

På triatlon træningslejren med cykelfokus kan du lære mere om træning med wattmåler.

 

Udstyr der kan være med til at sænke skadesrisikoen:

  • Korrekte løbesko tilpasset din løbepronation. Man kan både pronere udad eller indad eller man kan være mere neutralt løbende.
    (I forretninger som Løbexperten i Odense, har de specialiseret sig indenfor dette område.)
  • SQlab sadel til cyklen, som indstiller og bevæger sig alt efter din vægtfordeling på sadlen.
    (Disse sadler kan prøves på Flow Fit Mallorca hotellet i 2018)
  • Såler til løbe- og cykelsko.

Custom såler tilpasset din fod må være den bedste løsning (til løbe- og cykelsko).
Koster ca. 2.000 kr.

Formthopics lignende såler, som også bliver formet efter din fod, men som ikke holder nær så lang tid, som custom såler (til løbe- og cykelsko).
Koster ca. 500 kr.

Specialized såler og kiler til cykelskoen. Er ikke tilpasset din fod, men de kan fåes med forskellige hældninger.
Koster ca. 250 kr.

Der er flere rundt omkring som laver/sælger dem. Henrik Köser fra Bikelab.dk i Århus laver/sælger bl.a. alle sålerne.

 

Udstyr kan også være med til at gøre dig direkte hurtigere. Et udsnit af udstyr som kan gøre dig hurtigere:

  • Triatloncykel (fremfor anden type af cykel). Du er mere aerodynamisk på cyklen and på andre typer af cykler og du kører ca. 1-2 km/t hurtigere end hvad du vil gøre med samme intensitet på en racercykel.
  • Lettere løbesko ift. store og tunge løbesko.

Udsnit af danske cykelhandlere, hvor der med garanti er noget for enhver smag:

  • Ribe Cykellager (Sydvestjylland)
    Kim, som ejer dette kæmpe cykelcenter, dyrker selv triatlon og han kommer med 40 nye cykler til udlejning til gæsterne på Flow Fit Mallorca hotellet i 2018, og han skal selv være der i hele perioden på 5 uger.
  • Børkop Cykler (Fredericia)
  • Fri Bikeshop (Sønderjylland)
  • Heino Cykler (Sjælland)

Der findes masser af andet udstyr, som kan give dig sekunder her og der. F.eks. enkeltstartshjelm, højprofilshjul og meget mere. Der er ingen ende hvad udstyr angår, men pas på ikke at køb dig fattig i udstyr og brug pengene på det der giver mest værdi for dig.

 

Bikefitting

Bikefitting har vundet mere og mere indpas de seneste år. Et bikefit kan både have det formål at reducere skadesrisiko / udbedre en skade og optimere position ift. aerodynamik, så du kører endnu hurtigere på cyklen.

Et bikefit koster typisk 1.500-2.000 kr.

Af kendte bikefittere i Danmark kan nævnes:

  • Thomas Bundgaard, Velofit (Århus)
  • Henrik Köser, Bikelab.dk (Århus) – overordnet træner i Flow Fit Mallorca
  • Michael Smith Larsen, Peakpower (Sjælland)
  • Tore Winther, CPH bikefit (København)
  • Nicolai Norrid, Coach & Bikefit (Nordsjælland)

 

Fysiologiske tests

Test af det maksimale iltoptag, makspuls, laktaktindhold og puls ved forskellige intensiteter samt evnen til at forbrænde fedt, kan være med til at finde ud af præcis hvor du er niveau-mæssigt, hvor meget du har forbedret i en given periode, hvilke intensiteter du skal træne efter og hvilken fart du skal kunne holde til konkurrencer.

Testen kan laves på alle discipliner (svømning, cykling og løb).

Der er flere steder rundt om i landet, hvor der kan bestilles fysiologiske tests. Ikke alle kan teste for samtlige parametre.

De koster typisk 1.500-2.000 kr pr. test.

Ole Stougaard har et center i Odense (STRONG4LIFE), hvor han udfører alle tests på samtlige parametre.

 

Træningslejre

Det er ikke uden grund at alle de professionelle triatleter hyppigt tager på træningslejr og træningslejre har da også vundet mere og mere indpas hos motionisten, hvor de kan få en oplevelse og en læringsmæssig gevinst med hjem.

Måske kan det faktisk være endnu mere gavnligt for “ikke professionelle”, hvor træningslejren udover træning også indeholder undervisning og læring.

Det er ideelt at tage på en træningslejr, hvis du kan sige ja til én af følgende:

  • Jeg har et vigtigt stævne forude, hvor jeg gerne vil præstere på mit bedste niveau
  • Jeg vil gerne have noget undervisning i teknik, så jeg bliver hurtigere og har mindre risiko for at få skader
  • Jeg vil have en oplevelse for livet eller et afbræk for hverdagen
  • Jeg vil møde andre ligesindede triatleter og opleve et stærkt sammenhold

 

Niveauoptimerings grunde til at tage på træningslejr:

  • Du kommer i bedre form pga. flere træningstimer
  • Du styrker benene ved at køre i bjerge
  • Du restituerer hurtigere fordi alt fokus er på træning og afslapning. Ingen typiske hverdags-forpligtelser.
  • Du får feedback på din svømmeteknik, cykelteknik og løbeteknik. Muligvis et nyt input til din træning, som kan rykke dig yderligere.
    (Ikke alle træningslejr-udbydere giver dig undervisning / feedback)
  • Du lærer om triatlon relaterede emner og deltager i workshops
    (Ikke alle træningslejr-udbydere for du læring med hjem)
  • Du sparrer med træneren om træning, kost og race

En træningslejr af en uges varighed i udlandet inkl. rejse, delt ophold, mad og cykelleje/cykeltransport skal kunne gøres for ca. 6.000-8.000 kr pr. person.

 

Disse udbydere har flere træningslejre i løbet af sæsonen:

  • Club La Santa træningslejre på Lanzarote
  • Playitas træningslejre på Fuerteventura
  • Flow Fit Mallorca træningslejre på Mallorca – se alle triatlon træningslejre i 2018
  • Next Level Camp træningslejre på Mallorca

Udsnit af træningslejr-udbydere, som typisk afholder en enkel træningslejr i løbet af 2018:

  • Lauritz Thorning Jakobsen / Keld Thomsen, Vuelta Mallorca
  • Peakpower træningslejr med Michael Smith Larsen på Mallorca
  • SwimBikeRun træningslejr med Søren Binderup på Mallorca

 

 

Men hvor skal jeg bruge mine penge?

Det må blive en vurderingssag, men som udgangspunkt kan du følge nedenstående liste. Jo længere du bevæger dig ned af listen jo mere omkostnings-tungt bliver det:
(Listen forudsætter at du har det grundlæggende udstyr som nævnt øverst i artiklen: cykel, løbesko, tøj, svømmeshorts, våddragt og  svømmebriller)

  1. Få noget træningsfeedback. Det er billigst at melde sig ind i en triatlonklub, og ellers hyr en personlig træner i perioder.
  2. Sikre dig mod skader i løb, da det er de mest hyppigst forekommende skader. Køb de rigtige løbesko ud fra din pronation og køb evt. et par gode såler.
    Nu er du godt på vej! Følg de næste punkter, hvis du vil optimere din træning yderligere:
  3. Få styr på din træningsplanlægning. Få en “coach” til at lave programmer tilpasset til dig eller køb en bog om træningsplanlægning, hvis du ikke har råd til at betale en månedlig ydelse til en coach. Køb evt. et puls/gps-ur, så du ved hvilke intensiteter og hastigheder du træner med.
  4. Tag på en træningslejr ned i varmen og få en masse kvalitets-træningstimer med ligesindede. Oplevelsen og glæden er i top og du vil få en masse ud af en enkel uge.
    Hvis du alligevel ved at du vil på ferie, så er det kun en lille ekstra udgift at tage på en træningslejr. Hos Flow Fit Mallorca er det desuden muligt at tage familien med.
    Nu er du på vej til dit topniveau! Følg de næste punkter, hvis du har penge til at købe dig til en hurtigere præstation i stævner:
  5. Køb en triatloncykel og få ekstra fart på cyklen. Ca. 1-2 km/t ekstra.
  6. Få en bikefitter til at optimere din position på cyklen ift. aerodynamik og tråd.

Nu er du både i topform og du er hurtigere til stævner.

Ovenstående råd er vejledende.

 

God træning

Referencer

Det siger vores gæster

Flow Fit Mallorcas lokation i Puerto Pollensa er fantastisk og området er super godt til triatlon træning. Jeg kommer helt sikkert igen! Jeg skar, det år, betydelige minutter af min Ironman tid.

Mads Korsager

Ironman, 38 år og far

Vi tog afsted hele familien inklusiv svigerforældre. Det var en helt igennem fantastisk træningslejr med Flow Fit Mallorca.

Kim Stokholm

Ironman, 42 år og far til 2

Flow Fit Mallorca stod for transport, ophold, cykler & en unik gourmetmiddag. Alt sammen er med til skabelsen af en fantastisk cykeloplevelse på Mallorca. Alt klappede perfekt! Vi kommer retur igen næste år. Stor anerkendelse af et godt stykke arbejde.

Siigurd.dk

Netværksgruppe

Tak for en super dejlig uge Flow Fit Mallorca. Det har været så lærerigt, sjovt og udfordrende. The Pink Ladies vender frygteligt retur før I ved det.

Trine, Tine, Tina og Jeanette

Pink Ladies

Flow Fit Mallorca

Tlf.: +45 28 49 52 05

Email: info@flowfitmallorca.com

Rejsegarantifonden nr. 2727

Rejsebetingelser

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!